- Pieta-(00302)
v reproducere dupa Pieta realizata de Michelangelo Buonarroti, se
afla in Basilica di San Pietro (Vatican Roma)
v compozitia este foarte echilibrata, statica, reprezentand doua
personaje- Fecioara Maria ce tine in brate trupul lui Isus mort. Trupul
Mantuitorului sectioneaza transversal piramida formata de Fecioara ( in care
capul Mariei reprezinta varful, iar vesmintele sale baza).
v icoana a fost realizata pe panza, cu pensule fine, uleiuri speciale pentru
amestec,culori in ulei, foita de aur
v dimensiuni: 30/35 cm
Sentimentul de pioasă compătimire a poporului creștin
este exprimat în icoana numită "pieta", adică Fecioara îndurerată
care ținea pe genunchii ei pe Fiul mort, abia dat jos de pe cruce. Este momentul
care cuprinde durerea unei suferințe umane și spirituale totodată: împlinirea
sacrificiului lui Cristos, a cărui moarte pe cruce este punctul culminant al
Răscumpărării. După cum moartea lui Cristos este
deja prezentă, ca într-un mugure, chiar în primul moment al existenței sale de
om, la fel și compasiunea este implicată în "fie mie după cuvântul
tău". Ca mamă, Maria primește și trăiește implicit suferința lui Cristos,
în fiecare moment al vieții sale. Iată pentru ce icoana "pieta",
creație tipică a goticului târziu și a Renașterii - cea mai cunoscută fiind
sculptura tânărului de douăzeci de ani Michelangelo, exprimă numai un moment
din această durere a Fecioarei Mame.
Devoțiunea, apărută înaintea celebrării liturgice,
a fixat în mod simbolic la șapte durerile Fecioarei Mame-împreună
Răscumpărătoare: profeția bătrânului Simion, fuga în Egipt, pierderea lui Isus
la vârsta de doisprezece ani cu prilejul pelerinajului în Sfânta Cetate, drumul
lui Isus până la Golgota, răstignirea, coborârea de pe cruce, îngroparea.
Deoarece suferințele Mariei sunt suferințele Răscumpărătorului, începând din
secolul al XV-lea s-a introdus o slujbă liturgică în cinstea "durerilor
Mariei" la picioarele Crucii, în timpul Patimilor (cu două săptămâni
înainte de Paști), sau după sărbătorile Învierii. Ordinul Serviților, dedicat
cultivării și răspândirii evlaviei către Maica Domnului, a obținut, în anul
1667, aprobarea sărbătorii celor șapte Dureri ale Preacuratei Fecioare Maria;
Papa Pius al VII-lea a introdus sărbătoarea în calendarul roman și a fixat-o în
a treia duminică a lunii septembrie.
-Sf.Gheorghe-(00323; 00324)
v icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine,
uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v etimologia numelui agricultorul
v patron al agricultorilor, al calaretilor, al macelarilor, al soldatilor
v dimensiuni:20/30 cm
Scurtă biografie:
Despre Sfântul Gheorghe tot ce
se poate spune cu siguranță este că a fost soldat și că a murit ca martir.
Legat de viața sa circulă mai multe istorisiri, cea mai faimoasă fiind Legenda
de Aur. Conform acesteia, pe malul așezării Silena, lângă Lidia, trăia un
balaur. Armate întregi au încercat să îl ucidă și nu au reușit. Groaznica
creatură mânca zilnic câte două oi; când s-a terminat canea de oaie, localnicii
au început să ofere balaurului câte o fecioară.
În acest ținut a venit George, care a aflat de balaur
tocmai când urma să fie oferită drept jertfă o prințesă. Cu curaj, George a mers la balaur și cu o singură lovitură
la omorât. Apoi a ținut localnicilor o minunată predică, ce a condus la
convertirea multora. Răsplatata regelui a fost una mare, pe care el însă a
distribuit-o săracilor, după care a pornit din nou la drum.
Datorită caracterului cavaleresc al lui George (apărarea femeilor, lupta împotriva
răului, aflarea forței în credință și în arme, dărnicia față de săraci), el a
devenit foarte popular în Europa, începând cu secolul al X-lea. În secolul al
XV-lea deja, sărbătoarea lui era la fel de populară ca și Crăciunul. Sanctuarul
construit peste moaștele lui aflate în Lidia, Palestina, a fost timp de secole
un important centru de pelerinaj.
-Sf.Anton-(004)
v
icoana a fost realizata pe sticla,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v etimologia numelui - inestimabil
v patron al naufragiatilor, al infometatilor, animalelor, impotriva
sterilitatii, al marinarilor, al batranilor, al femeilor insarcinate, al
gasirii obiectelor pierdute, al oprimatilor, al saracilor
v dimensiuni: 35/25 cm
Scurtă biografie:
Familia bogată a lui Anton a
dorit sa îl facă un mare nobil, dar de dragul lui Cristos el a devenit un sărac
preot franciscan. Inițial el a intrat în ordinul augustinian. Atunci când
relicvele Sf. Bernard și ale însoțitorilor lui, primii martiri franciscani, au
fost aduse pentru a fi îngropate în biserica sa, Anton a părăsit ordinul său,
intrând la frații minori și mergând în Maroc pentru a evangheliza. Eșuând în
Sicilia, el s-a alăturat unor alți frați călugări care mergeau la Portiuncula.
A trait într-o peșteră din San Paolo, pe care o părăsea doar pentru a participa
la Liturghie și pentru a face curățenie la mănăstirea din apropiere. Într-una
din zile, predicatorul care era programat nu a aparut, frații îndemnându-l pe
Anton să vorbească în locul acestuia.
Orator de excepție, el atrăgea mulțimile pe oriunde mergea, vorbindu-le în
multe limbi; legenda spune că până și peștilor le plăcea sa îl asculte.
Făcători de minuni. Este unul dintre cei mai iubiți sfinți, imaginea sa și
statuile lui aflându-se aproape peste tot. La 16 ianuarie 1946 a fost proclamat
Doctor al Bisericii.
-
Sfantul Mare Mucenic Mina (085)
v
icoana a fost realizata pe panza,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v
dimensiuni:25/35 cm
Sfîntul Mucenic Mina era egiptean de neam iar cu
credința creștin și cu slujba ostaș, fiind sub stăpînirea tribunului Fermilian
în Mitropolia Cotuanului. Atunci împărățeau Dioclețian și Maximian, împărați
păgîni care au dat poruncă în toate părțile ca, creștinii care nu se vor
închina idolilor, să fie munciți și omorîți toți; încît credincioșii
pretutindeni erau siliți spre jertfe idolești.
Atunci fericitul Mina, nerăbdînd să vadă nevoia aceea, nici
voind să privească cum se cinstesc idolii cei fără de suflet, și-a lăsat
ostășia și s-a dus în munte în pustie, mai bine voind a viețui cu fiarele decît
cu poporul care nu cunoaște pe Dumnezeu. Și umbla din loc în loc prin munți și
prin pustietăți, învățînd Legea Domnului, iar cu postul și cu rugăciunea
curățindu-și sufletul său, slujea ziua și noaptea adevăratului Dumnezeu. Apoi
trecînd multă vreme, s-a făcut un mare praznic idolesc în cetatea Cotuanului,
la care adunîndu-se mulțime de popor păgînesc, se făceau diferite jocuri și
priveliști, alergări de cai și lupte în cinstea necuraților zei, la care
priveliște privea toată cetatea cu luare aminte, de pe locuri înalte. A fost chemat si fericitul Mina si obligat de ighemon sa
renunte la credinta sa .si sa se inchine zeilor.
Dupa indelungate suferinte, Sfantul Mina a fost dus după cetate și i s-a tăiat capul; ostasii au
aprins un foc mare si au aruncat într-însul sfîntul trup mucenicesc.Cativa
dintre credincioși, după ce s-a stins focul, au venit acolo și au apucat părți
din moaștele sfîntului care rămăseseră din foc. Învelindu-le în pînză curată,
le-au uns cu aromate, iar după puțină vreme le-au dus în patria lui și le-au
pus la loc cinstit, pe care loc mai pe urmă au zidit și o biserică în numele
lui; și multe minuni se săvîrșeau într-însa cu rugăciunile sfîntului.
-
Sfantul Arhangel Mihail (051)
v
icoana a fost realizata pe lemn
tratat, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita
de aur
v
dimensiuni:20/26 cm
Sfântul Mihail, patronul Sinagogii, este acum
patronul Bisericii universale, s-a bucurat de un cult deosebit chiar din
primele veacuri ale istoriei creștinismului. Împăratul Constantin a înălțat în
cinstea lui o biserică pe malul european al Bosforului, iar Justinian a ridicat
o alta pe malul opus. Data de 29 septembrie este data zilei în care a fost
consacrată biserica dedicată Sfântului Mihail pe via Salaria, lângă Roma.
Sărbătoarea Sfântului Mihail s-a răspândit atât în
Apus cât și în părțile de Răsărit. La Roma s-a ridicat în cinstea lui un
impunător monument pe ruinele celebrului mausoleu al împăratului Adrian,
monument cunoscut sub numele de Castelul Sfântului Înger - Castel Sant Angelo.
Sfântului Mihail îi este dedicat un sanctuar renumit pe muntele Gargan, din
sudul Italiei, loc vestit de pelerinaj în tot timpul Evului Mediu. Sub
privirile statuii Sfântului Mihail așezate pe fațada acestei biserici, la 8 mai
663, longobarzii au cîștigat o mare victorie navală împotriva Baraunilor;
amintirea acestei zile și a unei apariții a Sfântului Arhanghel a constituit
obiectul unei a doua sărbători, la 8 mai, care acum este transferată la 29
septembrie.
Prenumele Mihail este unul dintre cele mai
răspândite nume de persoane la popoarele europene; el reproduce formula
ebraică: Mi kha El = cine este ca Dumnezeu (Elohim)? Este folosit
deseori și în forma prescurtată - Mihai; pentru persoanele feminine există
formele: Mihaela, Micaela, Mihelina. Toate aceste nume sunt o repetare a
întrebării: "Cine este ca Dumnezeu ?", și în același timp răspunsul
subînțeles la întrebare: "Nimeni nu este asemenea lui Dumnezeu!".
-
Sfantul Evanghelist Ioan (0316)
v
icoana a fost realizata pe panza,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v
dimensiuni:30/35 cm
Sfântul Ioan evanghelistul este fiul lui Zebedeu și al
Salomei, fratele lui Iacob cel Mare, de meserie pescar și de loc din Betsaida
de unde erau și frații Petru și Andrei; el ocupă un loc deosebit în rândul
Apostolilor. Deși împreună cu Sfântul Petru au fost considerați de Sinedriu ca
«oameni neînvățați și de rând» (Fapte IV, 13), Sfântul Ioan a scris cea de a
patra Evanghelie, cartea Apocalipsului și trei scrisori pline de farmec.
Cititorul care parcurge chiar în grabă scrierile lui își dă seama de adâncimea
și îndrăzneala gândirii sale, precum și de capacitatea de a îmbrăca în cele mai
frumoase imagini ideile sublime despre adevărurile eterne. Pentru el, vocea judecătorului divin este «ca un vuiet de
ape multe».
Ioan
este înainte de toate omul vieții spirituale intense, înclinat spre
contemplație mai mult decât spre activități directe. Este vulturul care de la
prima bătaie de aripă se ridică pînă la înălțimea misterului dumnezeirii: «La
început era Cuvântul, și cuvântul era la Dumnezeu, și Dumnezeu era Cuvîntul»
(Ioan I, 1).
De sărbătoarea Sfântului Ioan, în unele părți se
face în biserici binecuvântarea vinului, cu o rugăciune în care se amintește
cum el, binecuvântând cu semnul crucii paharul de vin în care un dușman îi
pusese otravă, a rămas nevătămat. Putem vedea în acest fapt un simbol al
harului ce izvorăște din Crucea Sfântă a lui Isus și distruge otrava turnată de
păcatul strămoșesc în sufletul omului.
-
Maica Domnului Regina -(00408 ;414 ;
424 )
v
icoana a fost realizata pe sticla,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v dimensiuni: 20/30 cm
Sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria Regină,
sărbătorire corespunzătoare aceleia a lui Cristos Rege, a fost instituită de
Papa Pius al XII-lea în 1955. Până la reforma calendarului liturgic,
sărbătoarea se ținea la 31 mai, ca o încoronare a lunii mariane dedicate Maicii
Domnului. Ziua de 22 august era rezervată pentru cinstirea Inimii Neprihănite a
Mariei, dar acum este dedicată Sfintei Maria Regină, pentru a sublinia legătura
între regalitate și glorioasa ridicare a ei la cer. Acest loc singular și
suprem alături de Regele Cristos i se cuvine Mariei pentru multe motive, pe
care Papa Pius al XII-lea le prezintă pe larg în Scrisoarea Enciclică Ad
Coreli Reginam (Spre Regina Cerului) din 11 octombrie 1954; prin calitatea
ei de Mamă a Capului și a membrelor corpului mistic, precum și prin aceea de
augustă suverană a Bisericii, ea participă nu numai la demnitatea regală a lui
Cristos, dar și la influxul său vital și sfințitor asupra membrelor Corpului
mistic.
Cuvântul latinesc regina, ca și rex =
rege, derivă de la regere, adică a conduce, a domina, a stăpâni. Din
punct de vedere uman este greu să atribuim Mariei titlul de
"stăpânitoare", ei care s-a proclamat "roaba Domnului" și a
trăit umilă și necunoscută. Sfântul Luca, în cartea Faptele Apostolilor, o
arată pe Maria în mijlocul apostolilor, după înălțare, rugându-se împreună cu
ei; dar nu ea este aceea care dă ordine, ci Petru. Și tocmai în această
împrejurare, ea formează inelul de legătură, care îi ține uniți cu Cel înviat
pe apostolii lipsiți de harul Duhului Sfânt. Maria este Regină, pentru că îi
este mamă lui Cristos, regele; este Regină, pentru că întrece toate făpturile
în sfințenie: "În ea este adunat tot ce este bun în toate făpturile",
spune Dante în Divina Comedie.
-
Mater Dolorosa - (00312; 004)
v
icoana a fost realizata pe lemn,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
dimensiuni:20/20 cm
Solemnitatea
Sfintei Fecioare Maria Născătoare de Dumnezeu este prima sărbătoare în cinstea
Maicii Domnului apărută în părțile de apus ale Bisericii. La început a fost
introdusă cu scopul de a înlocui obiceiurile romane numite "strenae"
(daruri și urări de bine cu prilejul Anului Nou), obiceiuri în care se
practicau ritualuri nepotrivite cu sfințenia vieții creștine. "Natale
Santae Mariae" - "Crăciunul Sfintei Maria" a început a fi
sărbătorit la Roma în preajma secolului al VI-lea, probabil odată cu sfințirea
uneia din primele biserici din Roma dedicate Maicii Domnului: Santa Maria
Antiqua în Forul Roman, la sud de templul numit al fraților Castor. Slujba
bisericească era strâns legată de aceea a Nașterii Domnului, și pentru aceasta
ziua de 1 Ianuarie a fost numită "În octava Domnului", a opta zi din
sărbătoarea Nașterii Domnului.
Iisus, Fiul lui Dumnezeu, s-a născut din Maria. Din
această sublimă și exclusivă prerogativă, izvorăsc toate titlurile de onoare pe
care le atribuim Preacuratei Fecioare Maria, deși putem face o deosebire între
sfințenia personală a Mariei și calitatea ei de Mamă a lui Dumnezeu. Deosebirea
ne este sugerată de însuși Cristos: "O femeie din mulțime ridică glasul și
spune: 'Fericit este sânul care te-a purtat și pieptul care te-a alăptat'. Dar
Isus îi zise: 'Fericiți, mai degrabă, cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu
și-l împlinesc'" (Luca 11,27).
Cuvântul Maria, este în general considerat ca fiind
originar din limba ebraică și ar proveni din Maryam cu varianta Miryam,
numele surorii mai mari a lui Moise. Pare să fie un nume compus din două
elemente: mar însemnând picătură și yâm însemnând mare.Sfântul
Ieronim cunoștea această etimologie, deoarece declara că Maria înseamnă
"Stilla Maris", "picătură din mare". După el, unii copiști
au citit greșit cuvântul "stilla" (picătură) și au scris
"stella", care înseamnă "stea". De aici provine titlul
"Steaua Mării" - și cântecul "Ave, maris stella",
"Bucură-te, o, stea a mării". Eroarea nu trebuie regretată, deoarece
a dat loc unei imagini poetice foarte frumoase.
Unii savanți consideră, și nu fără motive, că
cuvântul Maryam nu este de origine ebraică, ci egipteană, și datează din
timpul captivității evreilor în pământul faraonilor. Conform acestei origini,
cuvântul ar fi compus din două părți, dintre care prima înseamnă "a iubi,
a alege pe cineva", iar a doua parte este numele zeului Amon. În
transcriere grecească cuvântul a devenit Mariamne, însemnând
"aleasă, iubită de Amon". Pentru noi creștinii, cuvântul Maria, după
transcrierea ebraică, și Mariana, după transcrierea grecească, înseamnă, deci,
"aleasă, iubită de Dumnezeu".
-
Iisus Hristos (014)
v
icoana a fost realizata pe panza,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v
dimensiuni: 40/60 cm
Icoana il
reprezinta pe Iisus Invatator, cu Sfanta Evanghelie in mana,este un model grecesc.
-
Maica Domnului cu Pruncul - (104)
v
icoana a fost realizata pe sticla,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v
dimensiuni: 40/60 cm
-
Maica Domnului - (008)
v
icoana a fost realizata pe sticla,
cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur
v
dimensiuni:25/30 cm
Icoana este o reproducere dupa Icoana Facatoare de Minuni de la Manastirea Vladimiresti din judetul Galati.