- Pieta-(00302)

 

 

v    reproducere dupa Pieta realizata de Michelangelo Buonarroti, se afla in Basilica di San Pietro (Vatican – Roma)

v    compozitia este foarte echilibrata, statica, reprezentand doua personaje- Fecioara Maria ce tine in brate trupul lui Isus mort. Trupul Mantuitorului sectioneaza transversal piramida formata de Fecioara ( in care capul Mariei reprezinta varful, iar vesmintele sale baza).

v    icoana a fost realizata pe panza, cu pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec,culori in ulei, foita de aur

v    dimensiuni: 30/35 cm

 

Sentimentul de pioasă compătimire a poporului creștin este exprimat în icoana numită "pieta", adică Fecioara îndurerată care ținea pe genunchii ei pe Fiul mort, abia dat jos de pe cruce. Este momentul care cuprinde durerea unei suferințe umane și spirituale totodată: împlinirea sacrificiului lui Cristos, a cărui moarte pe cruce este punctul culminant al Răscumpărării. După cum moartea lui Cristos este deja prezentă, ca într-un mugure, chiar în primul moment al existenței sale de om, la fel și compasiunea este implicată în "fie mie după cuvântul tău". Ca mamă, Maria primește și trăiește implicit suferința lui Cristos, în fiecare moment al vieții sale. Iată pentru ce icoana "pieta", creație tipică a goticului târziu și a Renașterii - cea mai cunoscută fiind sculptura tânărului de douăzeci de ani Michelangelo, exprimă numai un moment din această durere a Fecioarei Mame.

Devoțiunea, apărută înaintea celebrării liturgice, a fixat în mod simbolic la șapte durerile Fecioarei Mame-împreună Răscumpărătoare: profeția bătrânului Simion, fuga în Egipt, pierderea lui Isus la vârsta de doisprezece ani cu prilejul pelerinajului în Sfânta Cetate, drumul lui Isus până la Golgota, răstignirea, coborârea de pe cruce, îngroparea. Deoarece suferințele Mariei sunt suferințele Răscumpărătorului, începând din secolul al XV-lea s-a introdus o slujbă liturgică în cinstea "durerilor Mariei" la picioarele Crucii, în timpul Patimilor (cu două săptămâni înainte de Paști), sau după sărbătorile Învierii. Ordinul Serviților, dedicat cultivării și răspândirii evlaviei către Maica Domnului, a obținut, în anul 1667, aprobarea sărbătorii celor șapte Dureri ale Preacuratei Fecioare Maria; Papa Pius al VII-lea a introdus sărbătoarea în calendarul roman și a fixat-o în a treia duminică a lunii septembrie.

 

 

                   

 

 

 

-Sf.Gheorghe-(00323; 00324)

 

v    icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    etimologia numelui – agricultorul

v    patron al agricultorilor, al calaretilor, al macelarilor, al soldatilor

v    dimensiuni:20/30 cm

 

Scurtă biografie:

Despre Sfântul Gheorghe tot ce se poate spune cu siguranță este că a fost soldat și că a murit ca martir. Legat de viața sa circulă mai multe istorisiri, cea mai faimoasă fiind Legenda de Aur. Conform acesteia, pe malul așezării Silena, lângă Lidia, trăia un balaur. Armate întregi au încercat să îl ucidă și nu au reușit. Groaznica creatură mânca zilnic câte două oi; când s-a terminat canea de oaie, localnicii au început să ofere balaurului câte o fecioară.

În acest ținut a venit George, care a aflat de balaur tocmai când urma să fie oferită drept jertfă o prințesă. Cu curaj, George a mers la balaur și cu o singură lovitură la omorât. Apoi a ținut localnicilor o minunată predică, ce a condus la convertirea multora. Răsplatata regelui a fost una mare, pe care el însă a distribuit-o săracilor, după care a pornit din nou la drum.

Datorită caracterului cavaleresc al lui George (apărarea femeilor, lupta împotriva răului, aflarea forței în credință și în arme, dărnicia față de săraci), el a devenit foarte popular în Europa, începând cu secolul al X-lea. În secolul al XV-lea deja, sărbătoarea lui era la fel de populară ca și Crăciunul. Sanctuarul construit peste moaștele lui aflate în Lidia, Palestina, a fost timp de secole un important centru de pelerinaj.

 

 

        -Sf.Anton-(004)

 

v     icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    etimologia numelui  - inestimabil

v    patron al naufragiatilor, al infometatilor, animalelor, impotriva sterilitatii, al marinarilor, al batranilor, al femeilor insarcinate, al gasirii obiectelor pierdute, al oprimatilor, al saracilor

v    dimensiuni: 35/25 cm

 

 

Scurtă biografie:

Familia bogată a lui Anton a dorit sa îl facă un mare nobil, dar de dragul lui Cristos el a devenit un sărac preot franciscan. Inițial el a intrat în ordinul augustinian. Atunci când relicvele Sf. Bernard și ale însoțitorilor lui, primii martiri franciscani, au fost aduse pentru a fi îngropate în biserica sa, Anton a părăsit ordinul său, intrând la frații minori și mergând în Maroc pentru a evangheliza. Eșuând în Sicilia, el s-a alăturat unor alți frați călugări care mergeau la Portiuncula. A trait într-o peșteră din San Paolo, pe care o părăsea doar pentru a participa la Liturghie și pentru a face curățenie la mănăstirea din apropiere. Într-una din zile, predicatorul care era programat nu a aparut, frații îndemnându-l pe Anton să vorbească în locul acestuia.
Orator de excepție, el atrăgea mulțimile pe oriunde mergea, vorbindu-le în multe limbi; legenda spune că până și peștilor le plăcea sa îl asculte. Făcători de minuni. Este unul dintre cei mai iubiți sfinți, imaginea sa și statuile lui aflându-se aproape peste tot. La 16 ianuarie 1946 a fost proclamat Doctor al Bisericii.

 

 

-         Sfantul Mare Mucenic Mina –(085)

 

 

v    icoana a fost realizata pe panza, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni:25/35 cm

 

Sfîntul Mucenic Mina era egiptean de neam iar cu credința creștin și cu slujba ostaș, fiind sub stăpînirea tribunului Fermilian în Mitropolia Cotuanului. Atunci împărățeau Dioclețian și Maximian, împărați păgîni care au dat poruncă în toate părțile ca, creștinii care nu se vor închina idolilor, să fie munciți și omorîți toți; încît credincioșii pretutindeni erau siliți spre jertfe idolești.

Atunci fericitul Mina, nerăbdînd să vadă nevoia aceea, nici voind să privească cum se cinstesc idolii cei fără de suflet, și-a lăsat ostășia și s-a dus în munte în pustie, mai bine voind a viețui cu fiarele decît cu poporul care nu cunoaște pe Dumnezeu. Și umbla din loc în loc prin munți și prin pustietăți, învățînd Legea Domnului, iar cu postul și cu rugăciunea curățindu-și sufletul său, slujea ziua și noaptea adevăratului Dumnezeu. Apoi trecînd multă vreme, s-a făcut un mare praznic idolesc în cetatea Cotuanului, la care adunîndu-se mulțime de popor păgînesc, se făceau diferite jocuri și priveliști, alergări de cai și lupte în cinstea necuraților zei, la care priveliște privea toată cetatea cu luare aminte, de pe locuri înalte. A fost chemat si fericitul Mina si obligat de ighemon sa renunte la credinta sa .si sa se inchine zeilor.

Dupa indelungate suferinte, Sfantul Mina a fost dus după cetate și i s-a tăiat capul; ostasii au aprins un foc mare si au aruncat într-însul sfîntul trup mucenicesc.Cativa dintre credincioși, după ce s-a stins focul, au venit acolo și au apucat părți din moaștele sfîntului care rămăseseră din foc. Învelindu-le în pînză curată, le-au uns cu aromate, iar după puțină vreme le-au dus în patria lui și le-au pus la loc cinstit, pe care loc mai pe urmă au zidit și o biserică în numele lui; și multe minuni se săvîrșeau într-însa cu rugăciunile sfîntului.

-         Sfantul Arhangel Mihail –(051)

 

v    icoana a fost realizata pe lemn tratat, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni:20/26 cm

 

Sfântul Mihail, patronul Sinagogii, este acum patronul Bisericii universale, s-a bucurat de un cult deosebit chiar din primele veacuri ale istoriei creștinismului. Împăratul Constantin a înălțat în cinstea lui o biserică pe malul european al Bosforului, iar Justinian a ridicat o alta pe malul opus. Data de 29 septembrie este data zilei în care a fost consacrată biserica dedicată Sfântului Mihail pe via Salaria, lângă Roma.

Sărbătoarea Sfântului Mihail s-a răspândit atât în Apus cât și în părțile de Răsărit. La Roma s-a ridicat în cinstea lui un impunător monument pe ruinele celebrului mausoleu al împăratului Adrian, monument cunoscut sub numele de Castelul Sfântului Înger - Castel Sant Angelo. Sfântului Mihail îi este dedicat un sanctuar renumit pe muntele Gargan, din sudul Italiei, loc vestit de pelerinaj în tot timpul Evului Mediu. Sub privirile statuii Sfântului Mihail așezate pe fațada acestei biserici, la 8 mai 663, longobarzii au cîștigat o mare victorie navală împotriva Baraunilor; amintirea acestei zile și a unei apariții a Sfântului Arhanghel a constituit obiectul unei a doua sărbători, la 8 mai, care acum este transferată la 29 septembrie.

Prenumele Mihail este unul dintre cele mai răspândite nume de persoane la popoarele europene; el reproduce formula ebraică: Mi kha El = cine este ca Dumnezeu (Elohim)? Este folosit deseori și în forma prescurtată - Mihai; pentru persoanele feminine există formele: Mihaela, Micaela, Mihelina. Toate aceste nume sunt o repetare a întrebării: "Cine este ca Dumnezeu ?", și în același timp răspunsul subînțeles la întrebare: "Nimeni nu este asemenea lui Dumnezeu!".

 

 

 

 

-         Sfantul Evanghelist Ioan –(0316)

 

v    icoana a fost realizata pe panza, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni:30/35 cm

 

 

    Sfântul Ioan evanghelistul este fiul lui Zebedeu și al Salomei, fratele lui Iacob cel Mare, de meserie pescar și de loc din Betsaida de unde erau și frații Petru și Andrei; el ocupă un loc deosebit în rândul Apostolilor. Deși împreună cu Sfântul Petru au fost considerați de Sinedriu ca «oameni neînvățați și de rând» (Fapte IV, 13), Sfântul Ioan a scris cea de a patra Evanghelie, cartea Apocalipsului și trei scrisori pline de farmec. Cititorul care parcurge chiar în grabă scrierile lui își dă seama de adâncimea și îndrăzneala gândirii sale, precum și de capacitatea de a îmbrăca în cele mai frumoase imagini ideile sublime despre adevărurile eterne. Pentru el, vocea judecătorului divin este «ca un vuiet de ape multe».

Ioan este înainte de toate omul vieții spirituale intense, înclinat spre contemplație mai mult decât spre activități directe. Este vulturul care de la prima bătaie de aripă se ridică pînă la înălțimea misterului dumnezeirii: «La început era Cuvântul, și cuvântul era la Dumnezeu, și Dumnezeu era Cuvîntul» (Ioan I, 1).

De sărbătoarea Sfântului Ioan, în unele părți se face în biserici binecuvântarea vinului, cu o rugăciune în care se amintește cum el, binecuvântând cu semnul crucii paharul de vin în care un dușman îi pusese otravă, a rămas nevătămat. Putem vedea în acest fapt un simbol al harului ce izvorăște din Crucea Sfântă a lui Isus și distruge otrava turnată de păcatul strămoșesc în sufletul omului.

              

 

-         Maica Domnului Regina -(00408 ;414 ; 424 )

 

 

v    icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

 

v    dimensiuni: 20/30 cm

Sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria Regină, sărbătorire corespunzătoare aceleia a lui Cristos Rege, a fost instituită de Papa Pius al XII-lea în 1955. Până la reforma calendarului liturgic, sărbătoarea se ținea la 31 mai, ca o încoronare a lunii mariane dedicate Maicii Domnului. Ziua de 22 august era rezervată pentru cinstirea Inimii Neprihănite a Mariei, dar acum este dedicată Sfintei Maria Regină, pentru a sublinia legătura între regalitate și glorioasa ridicare a ei la cer. Acest loc singular și suprem alături de Regele Cristos i se cuvine Mariei pentru multe motive, pe care Papa Pius al XII-lea le prezintă pe larg în Scrisoarea Enciclică Ad Coreli Reginam (Spre Regina Cerului) din 11 octombrie 1954; prin calitatea ei de Mamă a Capului și a membrelor corpului mistic, precum și prin aceea de augustă suverană a Bisericii, ea participă nu numai la demnitatea regală a lui Cristos, dar și la influxul său vital și sfințitor asupra membrelor Corpului mistic.

Cuvântul latinesc regina, ca și rex = rege, derivă de la regere, adică a conduce, a domina, a stăpâni. Din punct de vedere uman este greu să atribuim Mariei titlul de "stăpânitoare", ei care s-a proclamat "roaba Domnului" și a trăit umilă și necunoscută. Sfântul Luca, în cartea Faptele Apostolilor, o arată pe Maria în mijlocul apostolilor, după înălțare, rugându-se împreună cu ei; dar nu ea este aceea care dă ordine, ci Petru. Și tocmai în această împrejurare, ea formează inelul de legătură, care îi ține uniți cu Cel înviat pe apostolii lipsiți de harul Duhului Sfânt. Maria este Regină, pentru că îi este mamă lui Cristos, regele; este Regină, pentru că întrece toate făpturile în sfințenie: "În ea este adunat tot ce este bun în toate făpturile", spune Dante în Divina Comedie.

        

-         Mater Dolorosa - (00312; 004)

 

v    icoana a fost realizata pe lemn, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

                 dimensiuni:20/20 cm

  Solemnitatea Sfintei Fecioare Maria Născătoare de Dumnezeu este prima sărbătoare în cinstea Maicii Domnului apărută în părțile de apus ale Bisericii. La început a fost introdusă cu scopul de a înlocui obiceiurile romane numite "strenae" (daruri și urări de bine cu prilejul Anului Nou), obiceiuri în care se practicau ritualuri nepotrivite cu sfințenia vieții creștine. "Natale Santae Mariae" - "Crăciunul Sfintei Maria" a început a fi sărbătorit la Roma în preajma secolului al VI-lea, probabil odată cu sfințirea uneia din primele biserici din Roma dedicate Maicii Domnului: Santa Maria Antiqua în Forul Roman, la sud de templul numit al fraților Castor. Slujba bisericească era strâns legată de aceea a Nașterii Domnului, și pentru aceasta ziua de 1 Ianuarie a fost numită "În octava Domnului", a opta zi din sărbătoarea Nașterii Domnului.

Iisus, Fiul lui Dumnezeu, s-a născut din Maria. Din această sublimă și exclusivă prerogativă, izvorăsc toate titlurile de onoare pe care le atribuim Preacuratei Fecioare Maria, deși putem face o deosebire între sfințenia personală a Mariei și calitatea ei de Mamă a lui Dumnezeu. Deosebirea ne este sugerată de însuși Cristos: "O femeie din mulțime ridică glasul și spune: 'Fericit este sânul care te-a purtat și pieptul care te-a alăptat'. Dar Isus îi zise: 'Fericiți, mai degrabă, cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l împlinesc'" (Luca 11,27).

Cuvântul Maria, este în general considerat ca fiind originar din limba ebraică și ar proveni din Maryam cu varianta Miryam, numele surorii mai mari a lui Moise. Pare să fie un nume compus din două elemente: mar însemnând picătură și yâm însemnând mare.Sfântul Ieronim cunoștea această etimologie, deoarece declara că Maria înseamnă "Stilla Maris", "picătură din mare". După el, unii copiști au citit greșit cuvântul "stilla" (picătură) și au scris "stella", care înseamnă "stea". De aici provine titlul "Steaua Mării" - și cântecul "Ave, maris stella", "Bucură-te, o, stea a mării". Eroarea nu trebuie regretată, deoarece a dat loc unei imagini poetice foarte frumoase.

Unii savanți consideră, și nu fără motive, că cuvântul Maryam nu este de origine ebraică, ci egipteană, și datează din timpul captivității evreilor în pământul faraonilor. Conform acestei origini, cuvântul ar fi compus din două părți, dintre care prima înseamnă "a iubi, a alege pe cineva", iar a doua parte este numele zeului Amon. În transcriere grecească cuvântul a devenit Mariamne, însemnând "aleasă, iubită de Amon". Pentru noi creștinii, cuvântul Maria, după transcrierea ebraică, și Mariana, după transcrierea grecească, înseamnă, deci, "aleasă, iubită de Dumnezeu".

-         Iisus Hristos –(014)

 

v    icoana a fost realizata pe panza, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni: 40/60 cm

     Icoana il reprezinta pe Iisus Invatator, cu Sfanta Evanghelie in mana,este      un model grecesc.

 

 

- Maica Domnului cu Pruncul - (104)

 

 

v    icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni: 40/60 cm

 

 

-         Maica Domnului - (008)    

 

v    icoana a fost realizata pe sticla, cu culori in ulei, pensule fine, uleiuri speciale pentru amestec, foita de aur

v    dimensiuni:25/30 cm

 

Icoana este o reproducere dupa Icoana Facatoare de Minuni de la Manastirea Vladimiresti din judetul Galati.